Cine sunt influencerii din Romania?
Influenceri in Romania, influencer marketing – sunt termeni cunoscuti de profesionistii marketingului, dar inca noi pentru publicul larg. Un studiu realizat de BRAT anul trecut si dat publicitatii in decembrie 2015 arata ca numarul de romani conectati la internet este 8.800.000. Dintre acestia 75% folosesc internetul pentru e-mail, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru cautare de informatii, 20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive, etc.
Pentru 2016, cifrele referitoare la folosirea internetului ca sursa de informatii s-au schimbat putin, conform studiului realizat de Starcom Mediavest Group si Cristian Manafu despre influencerii romani.
Studiul a fost publicat in 26 mai si il gasiti aici: Influencers’ Role .
In cele ce urmeaza spicuim cateva informatii relevante din acest studiu.
Inainte de a examina situatia influencerilor, studiul prezinta fiecare sursa de informatii in relatie cu numarul utilizatorilor de internet care o acceseaza si caracterul sau de exclusivitate pentru produse, servicii si interese. Astfel, TV-ul reprezinta sursa principala de informatii pentru 9% dintre internauti, radioul pentru 1%, media print tot pentru 1%, 8% cumpara produse si servicii intrebandu-si doar cercul de prieteni, colegi si familie, 6% – expertii. 93% din romanii care intra pe internet o fac pentru a se informa, iar 75% dintre acestia folosesc internetul ca sursa principala pentru a cauta informatii despre produse, servicii si alte subiecte de interes.
In acest context a luat avant influencer marketing, o strategie de marketing folosita de branduri pentru a-si aduce produsele si serviciile in atentia consumatorilor prin intermediul influencerilor. Oamenii asculta si au incredere in alti oameni mai mult decat in branduri cand vine vorba sa cumpere produse sau servicii. De asemenea un alt motiv pentru care a avut loc aceasta schimbare este faptul ca unele branduri n-au gasit inca o modalitate de a vorbi normal, they sound like robots, iar consumatorii resping asemenea mesaje, asa cum spunea Cristian Manafu la conferinta Social Media Summit Bucuresti 2016.
Cam asa: o postare a paginii de Facebook bonprix despre un concurs tip quiz a strans 18 like-uri si 2 distribuiri, in timp ce o postare a lui Andi Moisescu pe contul lui de Facebook despre cartea lui Marian Godina a strans 9019 like-uri si 736 de distribuiri.
Sursa foto: http://www.slideshare.net/gaboss/social-media-summit-bucuresti-2016-cristian-manafu
Ce inseamna influencer?
Influencerul este persoana care si-a construit de-a lungul timpului o audienta online si care prin informatiile publicate in online si-a castigat increderea acesteia in asa masura incat poate influenta deciziile de cumparare ale oamenilor care fac parte din audienta sa.
Cine sunt influencerii din mediul online romanesc?
Conform studiului realizat de Starcom Mediavest Group, influencerii sunt impartiti in trei categorii: profesionisti, oameni obisnuiti si celebritati. Topul arata asa:
Profesionisti – 62%
Oameni obisnuiti – 27%
Celebritati – 11%
Motivatie – de ce sunt urmariti influencerii?
Profesionistii sunt urmariti de audienta lor pentru ca sunt bine si corect informati, sunt experti in domeniile lor si incearca lucruri noi. Audienta lor apreciaza ca s-au dezvoltat prin munca si efort personal si de aceea au incredere in continutul pe care il genereaza.
Oamenii obisnuiti sunt urmariti de audienta lor pentru ca sunt bine si corect informati, incearca lucruri noi si desi au aceleasi vieti precum cei care ii urmaresc, ies in evidenta prin ceva anume, ceva original: felul in care scriu, perspectiva diferita asupra evenimentelor din Romania sau in relatia cu autoritatile, etc.
Celebritatile sunt inainte de toate distractive. Au povesti de viata interesante despre care le place sa vorbeasca si sunt fotogenice.
Platforme – care sunt mediile online unde sunt urmariti?
Profesionisti – ziare si reviste online 30%, media traditionala (print) 13%
Oameni obisnuiti – Facebook 67%, bloguri 47%
Celebritati – TV 69%, radio 19% si Instagram 7%
Continut – ce tip de continut livreaza influencerii catre followeri?
Profesionisti – articole, comparatii de produse si comentarii
Oameni obisnuiti – articole, discutii intre followeri
Celebritati – foto, video si teste
Canale – unde sunt prezenti influencerii cu precadere?
Profesionisti – bloguri, ziare si reviste online, portaluri de stiri online
Oameni obisnuiti – Facebook, Youtube si forumuri
Celebritati – Facebook, Youtube si Instagram
Subiecte – care sunt subiectele sau domeniile de expertiza pentru care livreaza informatii?
Profesionisti – telefoane mobile/tablete 48%, sanatate si nutritie 48%, it/software/programing 41%, stiri/evenimente 39%
Oameni obisnuiti – calatorii 51%, retete 50%, sanatate si nutritie 43%, fashion 33%
Celebritati – fashion 57%, retete 52%, calatorii 45%, sanatate si nutritie 42%, telefoane mobile/tablete 38%