Social Media Summit 2018-Cyrano de Bergerac, cozonacii lui Andi Moisescu si nano-influencerii

Social Media Summit 2018-Cyrano de Bergerac, cozonacii lui Andi Moisescu si nano-influencerii
Distribuie! - Sharing is caring!

Conferinta Social Media Summit Bucuresti 2018 a avut loc pe 28 februarie la Sala mare de la Arcub Gabroveni.

Conferinta a inclus trei sesiuni:

Provocarile din social media in 2018

Dezbatere: Micro-influencers versus Macro-influencers

Instagram for business

In cadrul conferintei a fost lansat Biz Digital Report 2018 pe care il poti comanda aici, programul si speakerii ii gasesti aici.

Ce am retinut de la vorbitorii conferintei?

Cristian Manafu

In peisajul actual, cand comunicarea se realizeaza prin hashtaguri si emoji in loc de propozitii, cuvintele scrise de bloggeri in articolele lor par instrumente din cretacic. Cristian ii numeste pe bloggeri dinozauri (incluzandu-se si pe el in aceasta categorie, fiind blogger de 10 ani) si spune ca singura solutie este Adapt or die!

Scrisul ramane important si esential pentru blogger, dar bloggerul trebuie sa fie prezent si pe canalele social media.

Alexander Peyre Dutrey – valorile Suediei

Pentru Ambasada Suediei la Bucuresti, prezenta pe social media este o provocare zilnica. Alexander conduce departamentul de comunicare din cadrul ambasadei, iar rolul echipei compusa din 3 oameni este de a promova valorile Suediei: drepturile omului cu accent spre LGBT si comunitatea roma, drepturile femeilor, Suedia fiind primul guvern feminist din Europa, sustenabilitate, creativitate, transparenta si gandirea inovatoare.

Pentru ca nu pot sa se adreseze tuturor romanilor, au decis sa se adreseze unui singur grup demografic format din tineri, care locuiesc in mediu urban si sunt progresisti. Astfel Ambasada si-a adaptat mesajele pentru a rezona cu acest grup, si-a propus sa participe la discutiile lor, sa comenteze subiectele actuale fara sa intervina. Avand in vedere ca drepturile LGBT si roma sunt subiecte sensibile in Romania, au fost atacati de trolli nu de putine ori. Raspunsul Ambasadei a fost sa invite trollii sa se intalneasca in offline si sa discute mai departe.

Au facut real-time marketing in ziua referendum-ului pe legile justitiei de anul trecut cand au postat o fotografie a lui Ciolos purtand o caciula a unui brand suedez: peste 1800 de like-uri, 118 comentarii si 371 distribuiri.

https://www.facebook.com/SverigesAmbassadiBukarest/posts/1304919352946070

 

Uitandu-ma putin pe postarile paginii, am vazut in spatele lor oameni, nu o institutie. Mi-a placut indeosebi faptul ca raspund cu meme-uri si se „dueleaza”cu comentatorii in gif-uri.

Mi-a placut de Alexander si mi-as fi dorit sa fie putin mai pregatit si sa vina cu printscreen-uri ale postarilor, pe viitor daca ar fi mai relaxat, prezentarea ar fi mai buna.

Francisc Dobos, un popa-preot

Francisc Dobos este preot catolic si purtator de cuvant ARCB, Catedrala romano-catolica Sf. Iosif. Nu il cunosteam, nu l-am vazut niciodata la televizor sau in alta parte, dar mi-am adus aminte ca in preajma Craciunului am fost cu o prietena la Catedrala Sf. Iosif unde am asistat la un concert de colinde care m-a impresionat. Luand microfonul, chiar Francisc s-a intrebat retoric de ce l-a invitat Marta la conferinta. S-a vazut insa foarte repede ca Francisc are experienta vorbitului catre oameni atat in biserica, la liturghie, cat si pe social media, pe contul lui de Facebook.

Nu stiu daca Francisc il cunoaste pe GaryVee, dar fara sa stie ii urmeaza recomandarile: Document, don’t create! Francisc ne-a relatat cum povesteste pe Facebook despre experientele sale: cu copiii bolnavi de HIV de la Fundatia Bambini in Emergenza pentru care a devenit o figura paterna, cum fiind vizitat de Monseniorul Ioan Robu, acesta s-a oferit sa il ajute sa prepare mancare si a intrat in bucatarie sa curete legumele si asa mai departe.

Francisc reprezinta institutia Bisericii Catolice si acest lucru il determina sa se prezinte si sa o reprezinte prin autenticitate. Cunoastem cu totii recomandarile referitoare la Facebook: imaginea face cat o mie de cuvinte, postarile sub forma de fotografii atrag cele mai multe reactii, distribuiri, etc.

Dar daca stii sa pictezi un tablou din cuvinte in loc de culori, ajungi mai usor la sufletele oamenilor. Iar Francisc se pare ca stie sa faca acest lucru foarte bine.

Virginia Otel – Employer branding si nano-influenceri

Din cercetarile realizate de Garanti Bank, reiese ca rata plecarilor din companii este foarte mare, costurile legate de angajarea unui om nou sunt ridicate, iar departamentele de HR nu gasesc solutii ca sa atraga candidati.

Pentru ca 84% dintre aceia care isi cauta job verifica reputatia angajatorului, o solutie ar fi campania de employer branding pe conturile companiei de social media.

Insa in social media, o campanie de employer branding este mai mult decat o campanie de comunicare: compania trebuie sa transmita autenticitate. Modalitatea prin care Garanti Bank transmite autenticitate este seria postarilor casual Friday.

Sa explic pe scurt ce inseamna Casual Friday si de unde a pornit. Casual Friday isi are originea in Hawaii, cand la sfarsitul anilor 60, industria de confectii din arhipelag incercand sa vanda mai multe camasi, a propus companiilor Aloha Friday, adica o zi lucratoare in care angajatii sa fie incurajati sa poarte camasi in loc de costumele de afaceri. Filozofia din spatele Aloha Friday era Ia-o mai incet, relaxeaza-te! Curentul a fost rapid imbratisat de companiile din Hawaii, angajatii purtand cunoscutele camasi inflorate. Curand miscarea s-a extins si in lumea occidentala sub numele Casual Friday, cand barbatii renunta la camasile scrobite, femeile la fustele drepte de culoare neagra si toata lumea imbraca blugi si tricouri. Bancile fac parte din companiile care impun angajatilor reguli stricte de imbracaminte, deci la ele chiar are sens Casual Friday.

M-am uitat putin pe contul de Facebook al bancii ca sa vad si eu ce inseamna aceste postari si am gasit fotografii cu personalul din agentiile din Bucuresti si din tara, imbracati conform standardului bancii, nicidecum casual, adica lejer, ca-n timpul liber. Nu cred ca echipa de social media a Garanti Bank a inteles ce inseamna Casual Friday.

social-media-summit-2

Doamna Otel a mai vorbit despre puterea de influenta a angajatilor, dandu-le acestora termenul de nano-influenceri. Adica de la influenceri (despre care a inceput lumea sa vorbeasca in anii trecuti) am trecut prin micro-influenceri (despre care s-a vorbit la conferinta Future of Media de anul trecut) ca acum sa ajungem la nano-influenceri. Iar acesti nano-influenceri contribuie la campania de construire a bunei reputatii a bancii in social media.

Nu stiu ce impact au acele poze care mie nu-mi spun nimic nici despre angajati, nici despre angajator, dar recomandarea mea ar fi sa gandeasca un program de employee advocay, in loc de Casual Friday.

Si inainte sa organizeze campanii de atragere a candidatilor, sa realizeze programe de retentie a angajatilor.

Tudor Galos – Factorul uman al GDPR

Tudor cred ca a speriat pe toata lumea din sala, nu numai pe mine, cand a vorbit despre cum AI machine learning folosit de Facebook este capabil sa realizeze profilul psihometric al fiecarui om prezent pe retea, pe baza activitatii acestuia si sa spuna cu foarte mare precizie cat de influentabil este la un anumit subiect. Si uite asa iese presedinte candidatul x in loc de candidatul y!

GDPR a aparut pentru a opri tocmai aceasta activitate de colectare a informatiilor despre noi realizata de platformele de social media. Astfel companiile capata obligatii, iar persoanele capata drepturi asupra propriilor date. Nicio organizatie nu va mai avea baze de date ale lor, ci devin toate custozi ai unor bunuri ale persoanelor. Iar persoanele au dreptul de a sterge datele, dreptul de a exporta datele, dreptul de a solicita public datele, etc.

Dezbaterea Macro-influenceri vs Micro-influenceri

Paul Markovits, Mugur Patrascu si Simona Pope au facut echipa pentru a sustine Macro-influencerii, iar Alex Negrea, Irina Roncea si Alexandru Oancea s-au straduit sa ne convinga de puterea Micro-influencerilor. Dezbaterea a fost animata si distractiva, mie mi-a placut!

Inainte de a scrie argumentele pe care le-am retinut eu si de-o parte si de cealalalta trebuie sa mentionez ca Simona a facut senzatie cu relatarea ei despre ce s-a intamplat la un eveniment caritabil de Craciun. Astfel Simona a fost invitata sa stranga bani, vanzand cozonaci preparati de ea in cadrul unui targ. La acelasi eveniment a participat si Andi Moisescu, iar organizatorii au rugat-o sa prepare si cozonacii pe care sa-i vanda Andi la taraba lui. Concluzia: oamenii pusi sa aleaga intre cozonacii pe care ii vindea ea (preparati de ea) si cozonacii vanduti de Andi Moisescu (din fericire preparati tot de Simona) au ales sa cumpere de la Andi Moisescu. Cam asta e puterea macro-influencerului in comparatie cu micro-influencerul.

Alexandru Oancea a vorbit despre micro-influenceri prin intermediul lui Cyrano de Bergerac si a povestii de dragoste dintre el, Roxane si Christian. A fost o comparatie reusita si mi-a placut trimiterea la unul dintre cele mai bune filme ale lui Gerard Depardieu. Astfel asa cum Christian o iubeste pe Roxane, asa si brandul isi iubeste cumparatorii. Problema intervine atunci cand brandul doreste sa le vorbeasca cumparatorilor: vorbele nu prea ies cu usurinta, se fastaceste si comunicarea se opreste. Aici intervine Cyrano, adica micro-influencerul. El are cuvintele la el, cum se zice, isi cunoaste bine audienta si stie ce si cum sa-i vorbeasca. Si asa micro-influencerul ajuta brandul si cumparatorii sai sa se intalneasca, sa vorbeasca si sa se „iubeasca”.

Pe scurt:

  • micro-influencerul este o persoana specializata, care actioneaza la nivel uman, este autentic si vine cu continut credibil pentru ca este mai apropiat de viata si experientele noastre
  • micro-influencerul are comunitati mai loiale si nu schimba brandurile ca pe ciorapi
  • daca micro-influencerul te convinge cu argumente rationale sa cumperi un telefon, in proportie de 30%, macro-influencerul te convinge cu argumente emotionale in proportie de 70%
  • nu conteaza daca sunt micro sau macro, conteaza cum ii alegi si ce impact doresti sa ai
  • ce preferi: sa deszapezesti cu lopata sau cu buldozerul?
  • TV-ul inca este cel mai mare mediu si toata lumea baga banii de advertising aici, oare de ce?
  • Google presupune ca oamenii stiu ce vor si ii trimite la un specialist
  • dar oamenii nu stiu ce vor, ei cumpara ce le spune macro-influencerul sa cumpere
  • macro-influencerul este un super-erou pe care toata lumea vrea sa-l urmeze
  • oamenii nu iau decizia de cumparare pe baze rationale, ci emotionale
  • macro-influencerul ne da senzatia ca atunci cand cumparam ceva ce el recomanda, facem si noi parte din lumea lui
  • macro-influencerul nu trebuie sa se priceapa la ceva ca sa cumparam de la el

Ca e micro sau e macro, oamenii trebuie sa-l iubeasca pe influencerul respectiv si vor cumpara orice de la el.

Concluzia mea: pentru transmiterea unor informatii dintr-un anumit domeniu, micro-influencerii sunt potriviti; pentru vanzarea de produse/servicii, macro-influencerii sunt potriviti.

Cea mai buna campanie KFC din anul 2017

…a fost Campania cu Fuego! Sunt sigura ca ai vazut-o, mi-a ajuns si mie in feed anul trecut. Tina Cretu de la KFC si Adela Dan de la UM Studios au povestit obiectivul campaniei, cum au ajuns la ideea de a-l folosi pe Fuego si cum el, surprinzator! a acceptat. Rezultatul a fost o campanie excelenta care s-a desfasurat pe parcursul a doar 3 saptamani dar care a devenit virala.

social-media-summit-4

Instagram for business – Robert Katai

Cele mai de succes companii pe Instagram nu se comporta ca niste companii, spune Robert.

social-media-summit-8

Instagram a capatat multe functii in ultima perioada asa ca tot ce trebuie sa faca o companie este sa le testeze si sa vada ce merge pentru audienta lor.

Castiga companiile care se joaca cu audienta, care sunt inventive si creative si care vor sa faca engagement.

Cam asta a fost editia 2018.

Sa ne vedem cu bine la editia urmatoare!

Daca esti interesat de promovarea companiei sau afacerii tale pe social media, te invitam sa te abonezi la newsletter-ul nostru.

Ma abonez la GIP Media newsletter!


Iulia-Cristina-Uta
Iulia-Cristina-Uta
"...exersez social media din 2010."

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *