Trenduri și tendințe în marketing pe social media

tendinte-social-media
Distribuie! - Sharing is caring!

A apărut o nouă categorie de influenceri

Nu știu cum a fost în alte tari, dar în România, primii influenceri au fost bloggerii. Îmi aduc aminte cum a început blogosfera româneasca: cu bloggeri care scriau despre cum le-a fost ziua, ce produse au folosit și de unde le-au cumpărat. Aceștia erau bloggerii așa-numiți generaliști.

A urmat perioada în care s-au evidențiat și au crescut bloggerii de nișă (food, tech, lifestyle, health & fitness, fashion, beauty, motherhood etc). Bloggerii și-au crescut comunitățile organic, iar brandurile au înțeles rapid valoarea și puterea acestora și au început sa le propună colaborări: de la testare de produse la a deveni ambasadori de brand.

Pentru o perioada de 3 ani m-am numit și eu blogger dar nu am ajuns la nivelul colegilor. Atunci eram mediator autorizat si, evident, vorbeam despre mediere – deci blogger de nișă îngustă, foarte îngustă. In 2016, am trecut la o nișă mai generoasa – pets – când am pornit site-ul cateldecatifea.ro – soțul mi-a făcut site-ul, eu am scris articolele. Am scris pana în 2020. Ajunsesem chiar în punctul în care începusem sa primesc propuneri de colaborări de la producători de hamuri si zgărzi :))

Pe plan global, odată cu creșterea platformelor de social media (Facebook, Instagram etc) a apărut si un alt tip de influenceri, foarte diferiți de bloggeri, având in vedere mediul preponderent vizual de pe social care cerea alte aptitudini decât scrisul. Blogul a intrat într-un con de umbra, s-a ridicat vlogul de pe YouTube. In ultimii patru ani, de când pandemia ne-a ținut în casa și trebuia sa ne petrecem timpul cumva, a crescut TikTok si au apărut influencerii cu milioane de urmăritori.

Dar nu despre influencerii TikTok vorbesc acum.

cu-cine-lucreaza-brandurile

Raportul realizat de Influencer Marketing Hub estimează ca industria globala de marketing prin influenceri va creste la 24 de miliarde de dolari pana la sfârșitul anului (de la 1.7 miliarde de dolari în 2016).

    brandurile prefera sa lucreze cu:

  • influenceri mici* (nano 44% si micro 26%) decât cu macro-influenceri (17%) sau celebrități (13%)
  • cel mai popular canal pentru influencer marketing este acum TikTok (preferat de 69% dintre branduri) urmat de Instagram (47%), YouTube (33%) și Facebook (28%)

ce-platforma-prefera-brandurile

Tendința pe care o vad eu acum nu se refera la niciuna dintre platformele enumerate mai sus, ci la LinkedIn. Da, LinkedIn, platforma lansata acum 21 de ani, unde oamenii își puneau CV-ul, preluata de Microsoft în 2016 care a devenit platforma perfecta pentru dezvoltarea brandului profesional.

LinkedIn a crescut încet, dar sigur la peste 1 miliard de membri și venituri de peste 15 miliarde de dolari anul trecut.

In România LinkedIn are peste 3 milioane de membri.

linkedin-members

Pe LinkedIn nu poți sa selectezi profilele după numărul de conexiuni, dar iată un top cu cei mai urmăriți profesioniști de pe platforma:

Bill Gates – 35 milioane
Richard Branson – 19 milioane
Satya Nadella – 11 milioane
Jeff Weiner (fostul CEO LinkedIn) – 10 milioane
Arianna Huffington – 10 milioane

Cunoaștem agenții de marketing care lucrează cu influenceri de pe Facebook, Instagram, TikTok, iată ca au apărut și agențiile cu influenceri de pe LinkedIn.

A produs LinkedIn influenceri? A produs și produce în continuare.

Îl urmăresc pe Brendan Gahan de câțiva ani. A lucrat la agenția americana de publicitate Mekanism timp de 9 ani, a apărut în Forbes 30 sub 30: Marketing & Advertising.

brendan-gahan

Brendan este unul dintre marketerii care au vorbit pe larg despre creator economy sau economia dezvoltata de creatorii de pe social media, iar în ultimul an a vorbit din ce în ce mai des pe contul lui despre influencer marketing pe LinkedIn. Anul trecut a înființat Creator Authority, compania care conectează brandurile cu influencerii de pe LinkedIn. Dacă vrei sa fii la curent cu tot ce înseamna creator economy sau LinkedIn influencer marketing, dă-i un follow.

CE E NOU PE FRONTUL VIRALITĂȚII

Christopher Claflin – ‘Millennials are the last generation to get this’

mileniali

Eu nu sunt milenială, sunt Gen X, am copilărit în anii ’80 și îmi aduc perfect aminte de verile calde când ma jucam cu copiii din cartier de-a v-ați ascunselea sau tara, tara, vrem ostași, stăteam pana se făcea întuneric și nu-mi venea sa plec acasă. A fost frumos? A fost. Erau vremuri mai simple pentru noi, copiii? Cu siguranță au fost vremuri care ne-au lăsat să copilărim cu adevărat.

Nostalgia, una dintre cele mai puternice emoții ale omului. Și unul dintre cele mai puternice instrumente prin care brandurile influențează comportamentul cumpărătorilor, vezi campaniile Google, Coca-Cola și alții.

Clipul lui Christopher are peste 19 milioane de vizualizări pentru că este o combinație perfectă între text, felul în care vorbește el, fundalul sonor și emoțiile pe care reușește sa le trezească în fiecare dintre noi – vedeți-l și citiți comentariile.

IT’S THE WILD WILD WEST

Mark Ritson care trolleaza LinkedIn Collaborative Articles

Mark Ritson este unul dintre cei mai cunoscuți experți de marketing pe care l-am descoperit pe LinkedIn. Este un australian slobod la gura, care trăiește în Tazmania cu familia si „three idiot dogs”. Scrie pentru Marketing Week de 20 de ani, textele lui din sunt deopotriva distractive și educative. Articolele colaborative sunt o funcție nou lansata de LinkedIn anul trecut prin care AI-ul scrie scheletul unui articol, iar LinkedIn te invită să-ți adaugi contribuția in schimbul câștigării statutului de Top Personal Voice în domeniul tău. A nu se confunda cu Top LinkedIn Voice, o lista de influenceri pe care platforma o face în fiecare an pe industrii și tari. Vezi aici un exemplu.

Am văzut din ce în ce mai multi profesioniști scriind pentru aceste articole, cu toate acestea am văzut și voci împotrivă, iar Mark Ritson este unul dintre acestea. Numai ca o face în stilul sau caracteristic: indiferent de subiectul articolului, el ii trimite pe toți la pub, pentru o bere sau mai multe.

Cine zicea ca LinkedIn e plictisitor :))))))?

mark-ritson

Cum puțină drama pe tiktok a dus la un parteneriat plătit

Mirithesiren, angajată la Chick-fil-A, postează din ianuarie taste review-uri pe contul ei de tiktok la mesele pe care le mănâncă gratis ca angajata, conducerea companiei afla și ii cere sa nu mai posteze pentru ca încalcă o regula din employee handbook (angajații nu au voie sa creeze conținut in timpul programului).

Miri(thesiren) sperase sa obțină o colaborare plătită cu Chick-fil-A, acest lucru nu s-a produs, dar cum pierderea unuia este câștigul altuia, Shake Shack a reacționat rapid și în 22 aprilie, Miri (thesiren) postează un review al meniului de pui de la Shake Shack, cu stampila parteneriat plătit.

Miri câștigă, Shake Shack câștigă, Chick-fil-A pierde. Sau nu. Tu ce crezi?

mirithesiren
CUM SĂ-ȚI ATINGI OBIECTIVELE DE MARKETING

tipuri-de-articole

Dacă te uiți la tabelul asta și zici ‘gata! De azi scriu doar articole de produs’, as zice ca vezi doar un diamant din milioanele de pietre prețioase din caverna lui Smaug. Uite acolo, in dreapta, un rubin! Mai la doi pași în stânga ai o coroana cu safire. Nu ești Bilbo, poți să le scoți la lumină și sa te bucuri de ele! Dacă ai înțeles referința, dă-mi un comment ????

Evident ca vei scrie articole de produs pentru cei care sunt pregătiți sa cumpere, dar vei scrie articole și din celelalte categorii pentru oamenii care de-abia te descoperă. Aceste articole au scopul de a-i convinge pe cititori să-ți dea adresa lor de mail (în schimbul participării la un workshop sau a descărcării unui material relevant și valoros pentru ei) pentru că așa vei avea acces direct la ei. Newsletterul is life!

NOTĂ acest articol a fost publicat de Iulia-Cristina Uță prima dată pe platforma LinkedIn ca newsletter!

 

Iulia Cristina Uta
Iulia Cristina Uta
"...exersez social media din 2010."

Comments are closed.

Trenduri și tendințe în marketing pe social media
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Prin utilizarea acestui site sunteți de acord cu Politica de confidentialitate.